Logo PKN

Menu

Méér dan: zeker weten ! PDF   E-mail
“Geloven doe je in de kerk “.


Dat is misschien ook wel eens tegen jou gezegd, toen je een zin begon met: “Ik geloof ….”
Je wilde zoiets zeggen als: “Ik geloof niet dat mijn broer thuis is”.
“Ik geloof” betekent dan: Ik weet het niet zeker; misschien wel, misschien niet.
Is het geloof waar het om gaat in “Ik geloof in God  …”, ook zoiets onzekers? Nee, integendeel.
In de belijdenis “Ik  geloof in  God…” is geloven: zeker weten.

Nu is het probleem wat velen met het geloof hebben, dat het gaat om dingen die je niet kunt zien. En hoe kun je die dan zeker weten? Niet zien en toch zeker weten…….hoe kan dat?
Dat kan als we luisteren naar de bijbel en als we geloven wat in de bijbel staat wáár is!
De bijbel …… wat daarin staat komt niet uit een of andere dikke duim……. dat is niet door mensen verzonnen. Er zijn er die dat zeggen en die ons dat willen laten geloven.
Maar de bijbel is niet iets van mensen, maar van God. Hij heeft wel mensen gebruikt en door Zijn Geest geïnspireerd om alles wat er in staat op te schrijven. Maar het is Zijn Woord!
Mooi dat de bijbel zo genoemd wordt : het Woord van God. Dat is écht van Hem. En het is vóór ons.
Van Hem – voor ons!
Door de bijbel spreekt Hij tot ons. Zo maakt Hij zich aan ons bekend. En wat Hij zegt, is waar. Daar valt niet aan te twijfelen. Daar valt ook niet aan te tornen. Omdat Hij God is en omdat het Zijn Woord is.

Nu is het inderdaad zo, dat het in het geloof gaat om dingen die je niet kunt zien. Maar je kunt ze wel horen! Wat je hoort is niet minder zeker dan wat je ziet.
Daarom is geloven in wat je in het Woord hoort: zeker weten. Geloven is zelfs meer dan zeker weten.
Wat zeker is daar kunnen we van op aan. Dat is betrouwbaar en dus ons vertrouwen waard.
Geloven is ook vertrouwen; God vertrouwen. Zijn Woord vertrouwen.
Zijn beloften vertrouwen; erop vertrouwen dat wat Hij belooft, waar is. Dat het waar is dat Jezus voor ons de schuld betaald heeft aan het kruis. Dat Hij onze zonden vergeeft. Dat het zo weer goed is tussen God en mij. Dank zij Hem!
Geloven is ook dankbaar leven in gehoorzaamheid aan de Here God.

Geloven doe je in de kerk.
Als je echt gelooft doe je het ook daarbuiten.
Zeker weten !

W.E.W

 
< Vorige   Volgende >