Logo PKN

Menu

Geloven doe je in de kerk ! Oh ja ?? PDF   E-mail
“Geloven doe je in de kerk, maar hier moet je het zeker weten“.

Die uitdrukking kent iedereen wel. Zo’n zegswijze suggereert dat geloven niet meer is dan een slag in de lucht.
Zoals we in het dagelijks leven ook het woord geloven gebruiken wanneer we ergens niet zeker van zijn.
Als een moeder aan haar dochter vraagt of ze haar proefwerk goed gemaakt heeft, kan dat kind zeggen: “Ik geloof het wel”.
Het bijbelse woord voor geloven drukt geen onzekerheid uit. God scheept ons niet af met een “misschientje”. 
Geloven is geen bouwen op drijfzand, maar op een vast fundament.
In Hebreeën 11 wordt gesproken over  het geloof als een vaste grond van dingen die men hoopt  en een bewijs  van zaken die men niet ziet.
Waarom is het geloof dan zo zeker van zijn zaak? Kunnen we het bewijzen? In het christelijk geloof hebben we niet te maken met een rekensommetje, zoals 2 + 2 = 4. Maar dat geldt van zoveel dingen in het leven. Neem alleen maar de liefde. Kun je de liefde bewijzen ? Nee, en toch weet een jongen heel zeker dat hij van zijn meisje houdt. Ze heeft eenvoudig zijn hart gestolen.

Met het geloof is het niet anders. De Heilige Geest zet onze harten in vuur en vlam voor de Here Jezus. We kunnen Hem dan niet meer missen en we willen ook niet meer zonder Hem.
Toch zijn er momenten dat wij Zijn liefde niet of minder sterk ervaren. Dat is in een relatie tussen twee mensen toch ook zo?
Daarom leert de Heilige Geest ons om ons anker in het Woord van God uit te werpen.
Per slot van rekening rust de zekerheid van ons geloof niet op onze gevoelens of emoties – hoe vertroostend en verrijkend geloofsbeleving ook is – maar op het betrouwbare Woord van God.
Veel christenen in onze tijd zijn geneigd hun houvast toch te zoeken in wat ze ervaren.
“Hoe was de kerkdienst?” “Geweldig, ik heb er een heel goed  gevoel aan over gehouden”.
Het levende geloof waagt het met de beloften van God, want daarin vindt het zijn zekerheid.
Twijfelen gelovigen nooit ? Toch wel. In de bijbel komen we ook mensen tegen die twijfelen.
Ze komen er wel openlijk mee voor de dag (Job en psalmdichters).
We hoeven onze twijfels niet weg te stoppen maar we mogen ze bij God brengen.
Calvijn zei “Waar de vlam van het geloof is, daar is ook de rook van de twijfel”.
Altijd blijven er stemmen die vraagtekens zetten achter Gods beloften! Dat brengt ons soms aan het twijfelen!

“Geloven doe je in de kerk”, ja, maar je neemt je geloof vanuit de kerk wel mee de wereld in! Daar mag je bewijzen dat je in Christus gelooft!

W.E.W

 
< Vorige   Volgende >