Logo PKN

Menu

Open Doors: Niet door angst aangejaagd PDF   E-mail
Als angst mij aanjaagt, stel ik mijn vertrouwen op U. Psalm 56:4

Na tien jaar namens Open Doors trainingen te hebben  gegeven vindt ds. Ron van der Spoel het tijd om het stokje over te dragen. Hij gaat zich focussen op wat hij van vervolgde christenen heeft geleerd, namelijk de kracht van gebed. Ongeveer een jaar geleden schreef hij in het O.D.-magazine een gedachtebepaling over omgaan met angst en wat hij hierover leerde van vervolgde broers en zussen.

.

Richt je aandacht op Jezus
Angst kan je twee richtingen op drijven: naar God toe of bij Hem vandaan. Hoe blijf je op Hem gericht als de omgeving waarin je woont je angst aanjaagt?  De meeste vervolgde christenen kennen angst maar richten zich in hun situatie heel bewust op God. In zijn ontmoetingen met hen ontdekte Van der Spoel het volgende: deze christenen maken soms verschrikkelijke dingen mee. Zij voelen angst maar laten zich daardoor niet beheersen. Ze richten zich in die angst juist op de Here Jezus en voelen zich door Hem getroost en boven de situatie uitgetild. Ze blijven ondanks hun angst van hun geloof getuigen en de Here Jezus volgen. Ondanks dat het hun zwaar valt, ervaren ze dagelijks de kracht en nabijheid van God.  Een Eritrese voorganger vertelde het volgende: ‘De gevangenis was de meest donkere plek die ik ken, maar dankzij Jezus veranderde het in een hemelse plaats.’ 

.

Als schapen tussen de wolven
vraagt het een bewuste keus om Jezus te blijven volgen. Die les vond dominee Ron belangrijk om aan de ‘vrije’  christenen door te geven.
Vertrouw op God, houd vast aan Zijn woorden en heb Hem lief onder alle omstandigheden.

Wilt u de komende maand in uw gebeden denken aan deze broers en zussen? Rondom christelijke feestdagen zijn zij namelijk extra kwetsbaar in de regio’s waar ze wonen.

De O.D.-werkgroep

 
Volgende >